Nasza oferta

 

Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (KURIER DPD) już od 250,00 zł.

Koszyk

produktów: 0

wartość: 0,00 zł

przejdź do koszyka

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.

ELIKSIR ZDROWIA KWASY TŁUSZCZOWE OMEGA 3, 6,9

Dostępność: duża ilość
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 85,00 zł 85.00
ilość szt.
dodaj do przechowalni

Opis

Co powinieneś wiedzieć o tłuszczach?

Tłuszcz składa się z substancji, które są kwasami i są ich dziesiątki tysięcy. Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje kwasów tłuszczowych:

  1. Nasycone
  2. Nienasycone
  3. Wielonienasycone

Najczęściej w żywności którą spożywamy znajduje sie mieszanina tych kwasów tłuszczowych, z tego jedne produkty np. oliwa z oliwek, mają więcej nienasyconych, a olej z kokosa ma 95-97% tłuszczów nasyconych i jest wyjątkiem wśród tłuszczy roślinnych. Generalnie tłuszcze zwierzęce w większości zawierają tłuszcze nasycone, a oleje roślinne tłuszcze nienasycone.

Cząsteczki kwasu tłuszczowego składają się z łańcucha węglowodorowego o długości od kilkunastu do kilkuset atomów węgla. Łańcuch kwasu tłuszczowego zawsze kończy się dwoma atomami tlenu przyłączonymi do ostatniego w szeregu atomu węgla, jednym połączonym wiązaniem podwójnym i jednym pojedynczym. Do tego atomu tlenu z wiązaniem pojedynczym jest jeszcze podczepiony pojedynczy atom wodoru. Razem tworzą grupę o symbolu COOH oznaczającą, że chemicznie tłuszcze należą do kwasów.

Cząsteczki kwasu tłuszczowego nasyconego mają wszystkie wiązania atomowe atomów węgla w łańcuchu pojedyncze. Natomiast cząsteczki kwasu tłuszczowego nienasyconego, wśród szeregu atomów węgla połączonych z atomami wodoru tworzącymi razem kwas tłuszczowy mają przy jednym z kolejnych atomów węgla wiązanie podwójne z następnym atomem węgla (czyli w porównaniu do kwasu nasyconego, przy tym atomie węgla "brakuje" atomu wodoru).

Jeśli jest to 3 od początku łańcucha atom węgla - to takie kwasy nazywamy OMEGA 3. Jeśli jest to 6 od początku łańcucha atom węgla - to takie kwasy nazywamy OMEGA 6. Jeśli jest to 9 od początku łańcucha atom węgla - to takie kwasy nazywamy OMEGA 9. Oczywiście każda z grup kwasów: Omega 3, Omega 6 i Omega 9 ma setki pojedynczych kwasów tłuszczowych które odpowiadają kryterium podwójnego wiązania przy 3, 6 lub 9 atomie węgla.

Jeśli w całym łańcuchu kwasu tłuszczowego występuje tylko jedno wiązanie podwójne to takie tłuszcze nazywamy jednonienasyconymi. Jeśli takich wiązań podwójnych jest więcej, to takie tłuszcze nazywamy wielonienasyconymi.

Takie wiązanie podwójne pomiędzy atomami węgla jest bardzo niestabilne, oznacza to, że ma tendencje do przekształcania się w wiązanie pojedyncze i do "uwolnionego" w tym procesie wiązania przyłącza się najczęściej atom tlenu (jako najbardziej aktywny). Takie przyłączenie jednego atomu tlenu powoduje z kolei rozerwanie podwójnej cząsteczki tlenu O2. Jak pewnie wiecie tlen w atmosferze łączy się w dwu atomowe cząsteczki. Jeśli tlen występuje w formie jedno atomowej jest wielokrotnie bardziej aktywny niż w postaci dwu atomowej i nazywamy go wolnym rodnikiem.

Wolne rodniki są też potrzebne w naszym organizmie, np. nasz system odpornościowy używa ich do walki z patogenami. Kiedy jednak wolnych rodników jest więcej i niż nasz wewnętrzny system przeciwutleniający nie jest w stanie sobie z nimi poradzić, dochodzi do bardzo groźnej dla nas zbyt dużej ilości reakcji utleniających. Wolny rodnik przyłącza od innego atomu brakujący mu elektron, tez z kolei przyłącza ten elektron od następnego atomu i dochodzi do reakcji łańcuchowej. Mamy też w naszym organizmie substancje nazywane przeciwutleniaczami lub antyoksydantami, które oddają jeden elektron i nie przyłączają go od innych atomów - wtedy wolny rodnik przestaje istnieć oraz nie dochodzi do reakcji łańcuchowej. Jeśli jednak wolnych rodników jest zbyt wiele, to dochodzi do zbyt dużej ilości reakcji utleniających w wyniku reakcji łańcuchowej i takie zjawisko nazywamy STRESEM OKSYDACYJNYM. A stres oksydacyjny z kolei powoduje wiele chorób, ponieważ te reakcje utleniające niszczą w naszym organizmie tłuszcze, białka, DNA znajdujące się w jądrze komórkowym jak również DNA znajdujące się w mitochondriach.

Stres oksydacyjny wywołują również takie czynniki środowiskowe jak: dym papierosowy, spaliny oraz inne dymy, czy też promieniowanie jonizujące.

Czyli utlenianie kwasów tłuszczowych jest dla nas niebezpieczne - oczywiście pamiętamy, że utleniają sie przede wszystkim kwasy tłuszczowe nienasycone lub wielonienasycone. Kiedy np. tłuszcz utlenia się naturalnie, to zaczyna śmierdzieć i mówimy, że jełczeje. A tłuszcz utlenia się tym szybciej im znajduje się w wyższej temperaturze. Jeśli np. spożywamy w ciągu dnia zbyt dużo tłuszczów roślinnych, to w naszej normalnej temperaturze 36,6oC, zaczną się one utleniać i wytwarzać większą liczbę wolnych rodników. Jeśli w naszym organizmie będzie zbyt wiele tłuszczów roślinnych, to zaczną one wytwarzać zbyt dużą liczę wolnych rodników aby nasz system antyutleniający mógł sobie z nimi poradzić i zaczniemy chorować. Dlatego NIE NALEŻY SPOŻYWAĆ WIĘCEJ NIŻ ŁYŻKĘ DZIENNIE NIENASYCONYCH OLEJÓW ROŚLINNYCH. I należy pamiętać, żeby były to wyłącznie oleje tłoczone na zimno.

Podobna sytuacja ma miejsce, kiedy podgrzejemy takie tłuszcze nienasycone na powietrzu, a nie w naszym organizmie. Im dłuższy czas podgrzewania i wyższa temperatura, tym proces utleniania i jednocześnie wytwarzania wolnych rodników będzie szybszy. Podgrzewając tłuszcze nienasycone np. do 100 czy 180oC tworzymy praktycznie fabrykę wolnych rodników. Dlatego do SMAŻENIA nie wolno używać żadnych tłuszczy nienasyconych. Możemy smażyć na oleju kokosowym, smalcu lub innych tłuszczach zwierzęcych.  NIE NALEŻY SMAŻYĆ NA OLEJACH ROŚLINNYCH innych niż olej kokosowy. Jednak miedzy innymi z powodu wolnych rodników nie zaleca się spożywania potraw smażonych.

OMEGA 3 i OMEGA 6 ile i jakich potrzebujemy

Omówimy dlaczego i jakie tłuszcze nienasycone Omega 3 i Omega 6 są nam niezbędne. Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKW) oznacza to, że organizm nie jest w stanie wytworzyć ich sobie sam. Te tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale należy pamiętać, że wcale nie potrzebujemy ich dużo, wystarczy łyżeczka dziennie.

Na rynku możemy kupić dziesiątki preparatów "Omega 3 - z ryb takich lub innych" reklamowanych jako najlepsze źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych - ale TO NIE JEST PRAWDA. Oleje z ryb zawierają kwasy EPA (EicosaPentaenoic Acid) oraz DHA (DocosaHexaeonic Acid) - a te kwasy tłuszczowe nasz organizm syntetyzuje sam w ilościach dokładnie takich jakie są nam w danym momencie potrzebne. Jeśli suplementujemy sie nimi, to dostarczamy je naszemu organizmowi w nadmiarze i powoduje to negatywne skutki. W składach preparatów z Omega 6 występują kwasy tłuszczowe GLA (Gamma Linolenic Acid) oraz AA (Arachidonic Acid) - one również nie są niezbędne dla naszego organizmu, ponieważ organizm wytwarza je sam.

Istnieją tylko DWA niezbędne kwasy tłuszczowe, są to:

  1. Kwas Alfa Linolenowy (ALA - Alpha Linolenic Acid) który należy do kwasów tłuszczowych typu Omega 3. Duże ilości znajdują się w oleju z lnu (ok. 53%).
  2. Kwas Linolowy (LA - Linoleic Acid) który należy do kwasów tłuszczowych typu Omega 6. Duże ilości znajdują się w oleju ze słonecznika, krokosza barwierskiego, wiesiołka, czy pestek winogron.

Dla uproszczenia nazwijmy kwasy ALA i LA Pierwotnymi, a kwasy tłuszczowe które nasz organizm z nich wytwarza, czyli: EPA, DHA, GLA i AA nazwijmy Pochodnymi.

UWAGA:

  1. Organizm człowieka przetwarza kwasy Pierwotne na Pochodne w takiej ilości jaka jest mu potrzebna.
  2. Nie więcej niż 5% kwasów Pierwotnych przetwarzanych jest na kwasy Pochodne, przy czym Omega 3 przetwarzane są według niektórych naukowców w ilości zaledwie 1%.
  3. Pomimo, że organizm przetwarza kwasy Pierwotne na Pochodne, to proces odwrotny nie zachodzi.

Przez długi czas (ponad 30 lat) sądzono, że organizm potrzebuje dużych ilości kwasów Pochodnych, a niewiele Pierwotnych. Zaczęto spożywać duże ilości Omega 3 pochodzące z ryb (EPA i DHA) i okazało się to błędem medycznym, ponieważ nie wiedziano, że zaleca się te kwasy w ilościach 100 a nawet 500 razy większych niż ilość normalnie wytwarzana przez nasz organizm. Okazało się także, że negatywne skutki suplementacji olejem z ryb trwają jeszcze przez 18 tygodni po jej zaprzestaniu.

Badania bibliografia:

Delarue J, Labarthe F, Cohen F. Fish-oil supplementation reduces stimulation of plasma glucose fluxes during exercise in untraind males, British Jurnal Of Nutrition 2003; 90.04: 777-786

Harris WS, Mozaffarian D, et al. Omega-6 fatty acids and risk for cardiovascular disease, Circulation. 2009; 119: 902-907.

Ponadto badania potwierdziły, że:

  1. po spożyciu Pierwotnego Omega 6, organizm wytwarza właściwą ilość Pochodnego GLA, a z niego substancje przeciwzapalną PGE1.
  2. Utworzenie PGE1 powoduje, że wyraźnie spada przetwarzanie AA w szkodliwe substancje.
  3. Nie ma żadnego dowodu, że kwas arachidowy (AA) jest nieszkodliwy dopóki nie podlega przemianie w szkodliwe metabolity.
  4. Kwas arachidowy (AA) jest niezbędnym i jednym z głównych składników błon komórkowych. Odpowiednia ilość GLA powstała z Pierwotnego Omega 6 (organizm sam wie najlepiej ile go potrzebuje) utrzymuje AA w błonach komórkowych bez pozwalania im na zmianę w szkodliwe metabolity.
  5. Pierwotne Omega 6 odgrywają w organizmie człowieka znacznie ważniejszą rolę niż Omega 3.
  6. W mleku matek oraz większości tkanek człowieka stosunek Omega 6 do Omega 3 jest od 3:1 do 9:1

Badania bibliografia:

Horrobin D.F., Nutritional and medical importance of gamma-linoleic acid, Prog. Lipid Res., Vol. 31, 1992, No. 2, pages 163-194.

Dlatego najlepiej kwasy z grup Omega 3 i Omega 6 spożywać w ich formie PIERWOTNEJ i pozwolić naszemu organizmowi działać samodzielnie. Ich regularne spożywanie stanowi jeden z podstawowych elementów zachowania dobrego stanu zdrowia przez wiele lat.

Należy pamiętać, żeby oleje roślinne które chcemy spożywać były TŁOCZONE NA ZIMNO. Ponieważ w procesie ratyfikacji oleje zostają kilkukrotnie pogrzane do temperatury nawet około 300oC - co jednocześnie oznacza ich biologiczne uszkodzenie i przez to dobroczynne właściwości Pierwotnych kwasów tłuszczowych ALA oraz LA zostają bezpowrotnie utracone.

TŁUSZCZE, Cholesterol i miażdżyca - obalone mity

Od wielu lat ostrzega się zupełnie bezpodstawnie przed spożywaniem tłuszczy nasyconych, czyli zwierzęcych, ponieważ jak się powszechnie twierdzi powodują one powstanie blaszki miażdżycowej. Okazało się, po przeprowadzonych badaniach blaszki miażdżycowej wyciągniętej z tętnic, że wchodzi w jej skład 12 substancji, ale nie ma wśród nich żadnych tłuszczy zwierzęcych. Badania opublikowano między innymi w najbardziej prestiżowym periodyku medycznym "The Lancet".

Badania bibliografia:

Felton, CV, et al., Dietary polyunsaturated fatty acids and compositions of human aortic plaque, The Lancet; 344:1195-1196, 1994.

Waddington, E, et al., Identification and quantification of unique fatty acid and oxidative products in human atherosclerotic plaque using high-performance lipid chromatography, Annals of Biochemistry; 292(2): 234-244, 2001.

Kuhn, H., et al., Structure elucidation of oxygenated lipids in human atherosclerotic lesions, Eicosanoids; 5:17-22, 1992.

Wykazały one, że blaszka miażdżycowa zbudowana jest głównie z wapnia oraz że znajdują się w niej między innymi uszkodzone tłuszcze roślinne. Czyli uszkodzone w procesie obróbki cieplnej (podgrzania) tłuszcze nienasycone, najbardziej uszkadzają się tłuszcze wiolonienasycone, czyli np. EPA i DHA Pochodne tłuszcze Omega 3 występujące w rybach. Co z kolei prowadzi na wprost do prawidłowego wniosku, że ryb nie należy poddawać długotrwałej obróbce cieplnej. Czyli nie należy ich smażyć, a już zwłaszcza na oleju roślinnym!

Podsumowanie

- Tłuszcze nasycone, czyli zwierzęce, nie są przyczyną miażdżycy.

- Do smażenia nie należy używać tłuszczy roślinnych, z wyjątkiem oleju kokosowego

- Oleje roślinne powinny być używane tylko na zimno i powinny być wyłącznie tłoczone na zimno.

- Są tylko dwa niezbędne kwasy tłuszczowe.

- Olej z ryb, czy też pochodne preparaty typu Omega 3 nie zawierają niezbędnych kwasów tłuszczowych, zawierają tylko ich pochodne.

- Nie należy zbyt dużo używać olejów roślinnych czy też preparatów typu Omega 3.

- Należy spożywać dziennie około 1 - 2 łyżeczki (5-10 ml) olejów roślinnych zawierających Pierwotne Omega 6 i Pierwotne Omega 3 w proporcji 3:1. Przykładem takiej mieszaniny jest "Eliksir Zdrowia" firmy SwissPharma.

 

Bibliografia:

Artykuł na podstawie książki autorstwa Jerzego Zięby Ukryte terapie "Czego Ci lekarz nie powie" Część 1

 

W skład produktu wchodzi mieszanina olei roślinnych tłoczonych na zimno nie rafinowanych (słonecznikowy i lniany) Oleje nierafinowane mają największą zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych; słonecznikowy Omega 6 i Omega 9, lniany Omega 3.

Dzięki takiej kompozycji dostarczymy do organizmu:

        Zawartość w 10 ml (2 łyżeczki):           RWS    
Omega 3 (Kwas alfa-linolenowy) 5,8 g **
Omega 6 (Kwas linolowy) 1,8 g **
Omega 9 (Kwas oleinowy) 1,6 g **
Witamina E 3,5 mg 30%

*RWS - Referencyjna wartość spożywcza
** - brak referencyjnej wartośi spożywczej

        Zawartość w 5 ml (1 łyżeczka):           RWS    
Omega 3 (Kwas alfa-linolenowy) 2,9 g **
Omega 6 (Kwas linolowy) 0,9 g **
Omega 9 (Kwas oleinowy) 0,8 g **
Witamina E 1,7 mg 15%

*RWS - Referencyjna wartość spożywcza
** - brak referencyjnej wartośi spożywczej

ZALECANA PORCJA DO SPOŻYCIA: dzieci od 3 do 10 lat 1 łyżeczka dziennie, dzieci powyżej 10 lat i dorośli 2 łyżeczki dziennie, spożywać na zimno i po otwarciu trzymać w lodówce.

Dzięki zawartości powyższych substancji suplement ma działanie zapobiegawcze oraz lecznicze i wspomagające leczenie organizmu w następujących dolegliwościach:

  • Bóle głowy

  • Zapalenie zatok

  • Zapalenie oskrzeli

  • Bóle gardła

  • Katar

  • Bóle zębów

  • Krwawienie dziąseł

  • Próchnica

  • Zapalenie migdałków

  • Osteoporoza

  • Miażdżyca

  • Tromboza- zakrzepica żył głębokich

  • Przewlekłe choroby krwi

  • Artroza

  • Egzema

  • Trądzik

  • Choroby grzybicze

  • Łuszczyca

  • Choroby żołądkowe

  • Choroby jelit

  • Dolegliwości serca

  • Problemy nerkowe

  • Choroby kobiece

  • Choroby płuc

  • Dolegliwości wątrobowe

  • Choroby układu nerwowego

 

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (1)

7 czerwca 2019

Doskonały suplement diety, świetnie działa na bóle głowy i zatok. Kwasy tłuszczowe są potrzebne każdemu organizmowi, w związku z czym serdecznie polecam ten suplement diety

Najczęściej wybierane suplementy przez Klientów Swisspharma
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl